Wyszukaj rejs
Praktyczne informacje dotyczące rejsu
Zaokrętowanie
Zaokrętowanie odbywa się na około cztery godziny przed wypłynięciem. Dokładna godzina rozpoczęcia zaokrętowania podawana jest na bilecie. „Check-in” zamykany jest natomiast na godzinę przed wypłynięciem. Przed wejściem na statek obsługa danej linii zabiera Państwa bagaż i dostarcza go bezpośrednio do kabiny a w dniu wyokrętowania znosi ze statku.
W tym celu należy czytelnie wypełnić naklejkę bagażową wpisując drukowanymi literami: imię i nazwisko, nazwę statku, numer kabiny, datę i port zaokrętowania. Serwis bagażowy wliczony jest w cenę rejsu.
Wybór kabiny
Kabiny na statkach dzielą się na zewnętrzne (z oknem na wielu statkach również z balkonem) i wewnętrzne (bez okna). Poszczególne kategorie tych kabin różnią się przede wszystkim usytuowaniem na statku – lokalizacją na pokładzie. Każdy statek posiada kilka pokładów pasażerskich - im wyżej kabina jest usytuowana tym jest droższa. Wszystkie kabiny (bez względu na usytuowanie na pokładzie) są klimatyzowane, posiadają łazienkę (prysznic, wc) oraz wyposażone są w radio pokładowe i telefon do użytku wewnętrznego. Większość kabin posiada również telewizor, mini bar, sejf i suszarkę.
Kabiny typu suite mają większy metraż i podzielone są na część sypialną i dzienną lub mają oddzielną sypialnię i pokój dzienny. Na wielu statkach znajdują się również luksusowo wyposażone apartamenty składające się z kilku pomieszczeń. Dokładne opisy kabin dostępne są na zapytanie.
Większość kabin to kabiny 2 osobowe z oddzielnymi łóżkami. Na wielu statkach można je połączyć w 1 podwójne.
W niektórych kategoriach dostępne są również łóżka małżeńskie, możemy to dla Państwa sprawdzić w momencie rezerwacji.
Kabiny dla 3 lub 4 osób mają 2 łóżka dolne (lub 1 podwójne) i 1 lub 2 rozkładane łóżka górne. Kabiny te nie są dostępne we wszystkich kategoriach. Kabiny 1 osobowe są wyłącznie na zapytanie. Niektóre linie podają stałą, gwarantowaną cenę kabiny 1 osobowej zew. lub wew., bez możliwości wybrania dokładnej kategorii kabiny, gdyż przydzielana ona jest w momencie zaokrętowania.
Posiłki
Cena każdego rejsu zawiera trzy posiłki dziennie, przekąski w ciągu dnia i bufet lub przekąski o północy. Śniadanie i lunch można zjeść w bufecie (stoły szwedzkie) lub restauracji. Kolacje serwowane są wyłącznie w restauracji – na większości statków w dwóch turach - godziny ustala dyrekcja statku w zależności od godziny wypłynięcia z danego portu (pierwsza tura ok. godz. 18.30, druga ok. 21.00). Stoliki przydzielane są w recepcji zaraz po zaokrętowaniu. Między głównymi posiłkami podawane są przekąski, podwieczorek i bufet lub przekąski o północy. Napoje serwowane do śniadania i w bufetach samoobsługowych (kawa, herbata, woda) są w cenie rejsu. Napoje gazowane i alkoholowe zamawiane w barach i do posiłków są płatne dodatkowo. Na wszystkich statkach obowiązuje zakaz spożywania własnych napojów alkoholowych. Rezerwując rejs, prosimy o określenie preferowanej pory kolacji oraz o poinformowanie o specjalnej diecie, jeśli taką Państwo przestrzegają. Jeśli wybrana tura nie może być potwierdzona, zostaną Państwo umieszczeni na liście oczekujących, a ostateczna pora kolacji będzie podana przy zaokrętowaniu. Restauracje na wszystkich statkach objęte są zakazem palenia.
All Inclusive (napoje alkoholowe i bezalkoholowe)
W zależności od linii i rejsu, All Inclusive (napoje alkoholowe i bezalkoholowe: napoje gazowane i niegazowane, alkohole, piwo, wino, likiery dostępne bez ograniczeń we wszystkich barach) może być w cenie rejsu lub dostępny jest za dodatkową opłatą.
Ubiór
Podczas rejsu, w ciągu dnia strój jest dowolny. Sugerujemy zabrać rzeczy wygodne, takie jak zwykle zabiera się na wakacje. Prosimy nie zapomnieć wygodnego obuwia, nakrycia głowy, okularów przeciwsłonecznych, stroju sportowego i kąpielowego. Prosimy pamiętać również o rzeczach cieplejszych z uwagi na przejazd do portu zaokrętowania i z powrotem oraz wieczory na morzu. W trakcie zwiedzania miejsc kultu religijnego wymagany jest odpowiedni strój (długie spodnie lub spódnice, zakryte ramiona). Na statku obowiązuje zakaz przychodzenia do restauracji w strojach plażowych. Wieczorami mile widziane są stroje bardziej eleganckie, a podczas 2 wieczorów galowych wymagane są stroje wieczorowe (garnitur lub ciemna marynarka i krawat, suknia wieczorowa). Informacje o zalecanych strojach na kolejne wieczory umieszczane są w gazetce pokładowej.
System opłat na statku
Na statkach obowiązuje bezgotówkowy system opłat. Pasażerowie otrzymują karty elektroniczne, które są kartami identyfikacyjnymi oraz kartami płatniczymi (na niektórych statkach również „kluczami” do kabin). Waluta obowiązująca na statku jest podana w opisie statku. Należność reguluje się ostatniego dnia rejsu w banku, gotówką (wpłata depozytu pierwszego dnia rejsu) lub kartą kredytową na podstawie zbiorczego rachunku. Najczęściej honorowane karty to VISA, Eurocard, Mastercard, American Express lub Diners. Karty kredytowe należy zarejestrować zaraz po zaokrętowaniu. Prosimy zaopatrzyć się w waluty krajów, będących na trasie rejsu.
Napiwki
Tradycją morskich wycieczek jest wręczanie napiwków załodze statku. Dla Państwa komfortu i wygody poszczególne firmy sugerują w swoich warunkach wysokości kwot napiwków – zostały podane pod tabelami cenowymi. Otrzymane napiwki rozdzielone zostają pomiędzy stewarda zajmującego się Państwa kabiną oraz kelnera i asystenta kelnera. Na większości statków kwota napiwków jest automatycznie doliczana do Państwa rachunku. Tylko na niektórych statkach wręczanie napiwków odbywa się w sposób bezpośredni w kopertach, które znajdą Państwo w swojej kabinie.
Napiwki za serwis w barach są doliczane automatycznie do każdego rachunku.
Wysokość napiwków:
Costa Cruises: 6,5 EUR/dzień/osoba dorosła, 3,5 EUR/dzień/dziecko;
MSC Cruises: 7 EUR/dzień/osoba dorosła, 3,5 EUR/dzień/dziecko;
NCL Freestyle Cruising: 12 USD/dzień/osoba dorosła, 6 USD/dzień/dziecko;
Louis Cruise Lines: 8 EUR/dzień/osoba dorosła, 4 EUR/dzień/dziecko;
Pullmantur Cruises: ok. 65 EUR/rejs/osoba dorosła, 50% dziecko;
Carnival: ok.10 USD/dzień/osoba dorosła ,50% dzieci;
Recepcja–gazetka pokładowa
Personel statku posługujący się językami: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim i hiszpańskim udziela pasażerom wszystkich potrzebnych informacji. Każdego wieczoru do kabiny dostarczana jest gazetka pokładowa, w której podawane są ważne informacje dotyczące kolejnego dnia rejsu: szczegółowy program dnia, godziny posiłków, informacje o wycieczkach fakultatywnych, zajęciach sportowych i rozrywkowych, repertuar filmowy, godziny otwarcia sklepów, salonów piękności, masażu i fitness, siłowni, punktów usługowych, barów, kasyna, godziny rozpoczęcia wieczornych spektakli, specjalne promocje itp. Gazetka wydawana jest w kilku wersjach językowych (nie jest wydawana w języku polskim).
Podczas rejsów z polskim pilotem, pilot załatwia wszystkie sprawy związane z przejazdem, służy pomocą przy zaokrętowaniu, przyjmuje zapisy na wycieczki fakultatywne oraz udziela pasażerom wszystkich niezbędnych informacji,
w tym również tych podawanych w pokładowych gazetkach.
Serwis bagażowy
Serwis bagażowy ujęty jest w cenie rejsu. Bagaże są dostarczane bezpośrednio do kabiny, a w dniu wyokrętowania znoszone ze statku. W tym celu należy czytelnie wypełnić naklejkę bagażową, wpisując drukowanymi literami:
imię i nazwisko, nazwę statku, nr kabiny, datę i port zaokrętowania.
Serwis kabinowy
Kabiny są sprzątane 2 razy dziennie. Wymieniane są ręczniki, a na życzenie pościel. Serwis ten jest wliczony w cenę rejsu.
Palenie tytoniu na statku
Jest dozwolone tylko w wyznaczonych miejscach.
Internet na statku
Na pokładach większości statków znajdują się kafejki internetowe.
Istnieje również możliwość podłączenia Internetu do laptopa. Usługa ta jest dodatkowo płatna.
Polecamy korzystać z Internetu po zejściu na ląd, np. w samym porcie, jest wtedy o wiele taniej.
Wyokrętowanie
Dokładna procedura wyokrętowania zamieszczana jest w gazetce pokładowej i dostarczana do Państwa kabiny na dzień przed przypłynięciem statku do portu zakończenia rejsu.
Na dzień przed wyokrętowaniem należy uregulować swój rachunek oraz odebrać w recepcji odpowiednio oznakowaną naklejkę bagażową (przypominamy o opisaniu naklejki bagażowej).
Bagaż wystawiany jest przed kabinę ostatniej nocy, a obsługa statku znosi Państwa bagaż do hali terminala.